lørdag 18. desember 2010

Ny blog!

Heisann sveisann på degsann. Mitt navn er Stig og jeg har laget en blog for alle dere som er glad i å røyke, lukte på, kjenne på og smake på sigarer der ute.

Jeg jobber til daglig som montør i et firma som heter Techni AS og jeg trives vel greit med det, selvom mye av dagen går med på å høre alt jeg kommer over ac "sigarcaster" og vente på å komme meg hjem til humidoren min og en god sigar:)

Min ekspertise i feltet, er relativt lav for øyeblikket, da jeg kun har røkt sigarer i en kort periode ( 7-8 måneder), men jeg håper at min kunnskap og interesse bare øker med tiden. Hvem vet, kanskje denne siden kan hjelpe meg, enten ved å komme i kontakt med flere engasjerte sigarrøkere, eller bare ved at jeg må prøve hardere før ting legges ut her.

mitt hovedfokus på denne bloggen, kommer til å være å legge ut mine tanker og følelser om sigarer, "brukerutstyr" og såkaldte "libations" altså ting man drikker og/eller spiser før, under eller etter en sigar. jeg kommer til å legge ut bilder, og jeg kommer til å prøve meg på å annmelde sigarer for dere, samtidig som jeg prøver å raffinere min egen smakspalett, da denne er veldig utrent :P

Så, dette var en liten introduksjon av meg selv, og hva som kommer til å skje her, feel free til å introdusere dere selv, om dette er noe som enten interesserer deg fra før, eller om dette er noe du kunne tenke deg å prøve:) Bare koselig med nye annsikter inn i denne døende hobbyen :)


Avslutter dagens innlegg med ett par bilder av en Rocky Patel Old world reserve Corojo torpedo jeg røkte her om dagen, en veldig god sigar spør du meg, og absolutt verdt å prøve:) passer de fleste smakspaletter :)
Denne sigaren er 5"x54 ring gauge. Sigaren er relativt løst pakket, men konsistent.
Dekkbladet er sjokoladebrunt, bra oljete, og lukter godt av gårdsbruk :)
 Sigaren er en såkaldt box-press, dette vil si at sigarene er pakket løst, før så å "stappes" ned i en boks. Dette gir sigaren den karakteristiske box-press formen, firkanta :) min første og eneste box-press sigar:)
Sigaren røykes godt, den spyr ut lys grå røyk, som trekker munnen din inn med en god søt smak.
Asken er medium grå, og holder seg på plass til godt over en tredjedel av sigaren er røkt opp før den faller ned i askebegeret. Ettersom jeg er en relativt fersk sigar-røyker, klarer jeg ikke plukke ut så mange av smakene i any given stick, men i denne klarer jeg å plukke ut en tykk sødme, litt som en god søt kopp med kakao.
Sigaren brenner ganske godt, omtrent en tomme ned, før den begynner å bli litt taggette, men ettersom dette er en såpass god sigar, gidder jeg ikke bry meg noe særlig om at jeg må foreta noen enkle Touch-up's:)

Denne sigaren er en medium-sterk sigar, og jeg tror den passer seg fint til en morgen-sigar med en god, sterk kopp kaffe. samtidig som den også kan passe seg på ettemiddag-kveld med en mild Whiskey eller Cognac :)

Jeg vil absolutt anbefale denne sigaren, for alle, Nybegynnere og viderekommne, den passer for de fleste :)

Keep on puffin'   Stig

10 kommentarer:

  1. Meget bra.
    Du havner rett i bloggroll'en min. ;)

    SvarSlett
  2. godt å høre marius :) skal prøve å holde dette gående da vettu:) du må bare joine meg i å noobe om sigarer :) eller hvordan var det med deg, likte du å røyke sigarer?

    SvarSlett
  3. Husk og skrive att den ene sigaren passet ypperlig med sjokolade appelsin ^^

    SvarSlett
  4. det var forsåvidt ikke denne sigaren, men en olivia Nub cameroon 460:)

    SvarSlett
  5. Liker lukten og smaken av sigar, men sliter litt med hosting.
    Smaker gjerne om noen byr. :-)

    SvarSlett
  6. om du sliter med hosting, kan jeg tenke meg at du (gjerne uten å tenke over det) trekker litt ned, og det er ikke så deilig, noen som liker det, men man bør jo egentlig ikke gjøre det:P

    SvarSlett
  7. Kjempegreier!
    Springbank 10 og sigarar...
    Ser du har ståande ein CAO Italia. Om du likar raudvin, spar den og par den med ein spank pappvin kalla Marques de Nombrevilla.
    Eit lite tips: Bruk tulipanforma glas til whisky, det mangedoblar opplevinga.
    F.eks: http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article4068242.ece
    ØØøhh: Akevittglaset til venstre ;-DDD

    SvarSlett
  8. ser bra ut, har sitti og sikla på sånne glass en stund nå, og tenkte jeg skulle kjøpe meg ett par :) CAO'en er forsåvidt en Brazilia, og den ble røkt igår, super sigar :)

    SvarSlett
  9. Fann til mi "forskrekking" ut at Springbank har kome med ein 15 YO. Fann den på mitt lokale pol. Hadde EIGENTLEG ikkje råd, men hadde sjølvsagt ikkje ein sjans....
    REIN velvære, kan forresten sterk anbefale Longrow CV av same produsent.

    Har sjølv ein CAO Brazilia liggande, skal prøve å finne ein passande dram til denne. Kva kan du tenke deg passar til Brazilia'en?

    SvarSlett
  10. nei, altså en god whiskey er jo aldri feil da, eller så kunne du jo bryna deg på ett rødt øl, og, som min favoritt må jeg da si Murphys:) kanskje prøve seg på noe med en avbalansert smak, for braziliaen var ganske avbalansert og "smooth" :) kult om du kommer tilbake med noen synspunkter på den sigaren når du får røkt den :)

    SvarSlett